Acceptans

Jag är lite dålig på bloggandet för närvarande, för att jag inte orkar helt enkelt. Det kommer nog vara lite glest mellan inläggen framöver.
 
Jag är så jäkla bitter, ledsen och arg. Jag känner mig misslyckad som kvinna, misslyckad som fästmö och misslyckad som kollega. Jag känner mig ännu mer misslyckad när jag inte pallar att hålls skenet uppe fastän det finns så många andra ivfare där ute som hänger i, som klarar av att prestera och ha ett relativt fungerande liv fastän vissa har kämpat längre än jag, haft det betydligt tuffare på resan.
 
Min spykolog säger till mig att jag måste sluta att jämföra mig, att jag måste sluta känna skam för att jag är ledsen och orkeslös. 
 
Måste hitta Accepans i att det inte blev som jag trott och att jag vissa dagar mår sämre och vissa dagar mår bättre.
 
Jag är sjukskriven på 50% från och med idag. Jag har fått hemläxa av min spykolog,  jag ska sörja! Inte putta undan sorgen när den kommer utan acceptera den. Hon säger att det är som en badboll jag ständigt försöker putta under ytan, den kommer att ploppa upp fram tills jag accepterar att den är uppe.
 
Jag ska tillåta mig att tänka på det som gör mig ledsen 4 gånger i veckan, gråta och sörja!
 
Jag ska sörja mitt missfall! 
Jag ska sörja 3 misslyckade inseminationer.
Jag ska sörja 2 misslyckade insättningar.
Jag ska sörja flera år som ofrivilligt barnlös. 
 
Jag ska inte planera upp i mitt huvud vad som kommer att ske framöver. För jag vet faktiskt inte! Ingen vet!
 
Jag ringde in mitt negativa besked till RMC förra veckan, och jag ska ringa dem imorgon igen i och med att mensen kom idag. Imorgon ska jag boka ny tid för återinsättnig FET.  MEN vi vet inte om den kommer att bli i och med komplikationerna vid förra. Jag har telefontid med läkaren på RMC den första augusti då hon är tillbaks från semestern. Först då kommer jag få veta om det blir av, eller om jag måste ta bort den där knuten i livmoderns ingång först. 
 
Så fort jag tänker på förra gången eller pratar om den blir jag helt genomsvettig och det spelas som en film i huvudet. Min psykolog säger att jag det är för att det var så traumatisk för mig och att det kommer att gå över med tiden.
 
Nu när jag tänker tillbaks på att det inte tog sig är det ju faktiskt rätt logiskt i mitt huvud. Livmodern krampade och drog ihop sig i en timmes tid och då är det väl inte så konstigt att den stötte bort det lilla topp embryot.
 
Man försöker ju hela tiden få kontroll,  men vi alla måste nog hitta acceptans i att det inte går!
 
Jag hoppas så innerligt att ni andra mår bra och att ni kan njuta av sommaren!😘
 
Over and out!
Pånolligen
2016-07-26 @ 16:08:07

Men åh, du hade ju bloggat nu. Kommenterade precis din kommentar i min blogg ☺️ Det är såklart aldrig kul att vara arg och ledsen men du är ingen dålig människa för det! Alla har vi sådana perioder i det här eviga kämpandet och en del skriver nog om det lite mer än andra. Förstår att du är rädd för återinförandet, om det blir av. Men jag tror definitivt att de kan ge dig lagom med smärtstillande så att det bli enklare den här gången. Bra med sjukskrivningen! Ta hand om dig och gör sånt som får dig att må bättre ❤️

Svar: Jag blir så glad över stöttande kommentarer, känner mig mindre ensam och mindre dålig! Tusen tack mim fina cybervän! Jag ser fram emot att följa dig på spray resan nu😉😘
Em

Varvagtillettbarn.blogg.se
2016-07-28 @ 10:10:21

Din psykolog verkar vara klok! Håller med om att det är okej att må dåligt än fast andra har det värre. Det kommer alltid finnas dom som har det värre än en själv, men det gör ju inte din sorg och dina känslor mindre för det. Man känner vad man känner och det måste man få göra. Jag har länge känt som du, att jag borde vara glad för det jag har osv, men när jag började tillåta mig själv att känna som jag egentligen gör så har det också blivit 'lättare' (blir väl aldrig enkelt) att hantera känslorna också. Och lättare att acceptera att orken inte alltid finns osv. Ville nog bara säga att jag förstår och att jag hoppas att det jobbigaste lättar lite snart. ❤️
Skönt med sjukskrivning! Hoppas att du får lite tid att bearbeta och börja läka. ❤️

Svar: Ja det är nog det man måste göra, acceptera de låga dagarna. Japp min psykolog är mycket klok och ger mig många ahaa upplevelser😊 tack för att du får mig och känna mig mindre ensam😊 styrke kram till dig och tack för omtanke😊😘
Em

Amanda
2016-08-08 @ 18:04:22
URL: http://nouw.se/ivfresan

Jag förstår helt och hållet va du menar i ditt inlägg. Många dagar kan jag komma på mig själv med att vara bitter. Bitter för andras babylycka, bitter för att vi efter 3 insättningar fortfarande inte har fått något barn, bitter för att när vi äntligen fått vårt efterlängtade plus rycktes mattan bort under oss, missfall...
Man är inte en sämre människa för att man har sådana tankar! Jag tillåter mig själv att känna så så länge jag behöver och sedan försöker jag gå vidare och blicka framåt. Man behöver ha sämre dagar för att kunna uppskatta och ta vara på de dagar som faktiskt är bra också :)
Vi IVFare får stötta varandra! Besök gärna min blogg för att läsa om vår resa.
Kanske skönt att veta att man inte är ensam i denna process :)
/Amanda




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vår strid och vägen till dig

Ofriviligt barnlös... jo det är jag det! Välkomna och ta en kik på mitt liv och vår (min och min fästmans) strid för att få det där lilla pyret som vi så länge drömt om. När alla andra blir på tjocken till höger och till vänster, går på mammaledigheter och kommer tillbaks står vi fortfarande på samma ställe och trampar. Detta är vår strid, och jag vet att det är många där ute som delar den med oss. Inseminationer och IVF har nog inte varit så vi drömt om att pyret skall bli till, men det viktiga är ju faktiskt att det någon gång sker. Antal inseminationer = 3 (varav ett plus som slutade i missfall) antal letrozol omgångar=6. Antal IVF 3. Antal ET=2, antal FET= 6. Nu är vi inne på IVF4 och hoppas att vi kommer i mål.

RSS 2.0